Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2011

Κόρη δύο χιλιάδων ετών

Πήλινο ανθέμιο με Γοργόνειον (κεφαλή Μέδουσας) του 1ου αιώνα μ.Χ. Πουλήθηκε από τους Κρίστις της Νέας Υόρκης το Δεκέμβριο του 2005. Η τιμή του ξεπέρασε τα 3000 δολλάρια
 


2 σχόλια:

Αλεξανδρος είπε...

Μου θυμιζει καποιο νεοκλασσικο...! ;) Εσενα?? Σημαδι οτι οι αρχιτεκτονες, ζωγραφοι και αλλοι, οχι μονο ειχαν ιδιαν αντιληψη των αρχαιων απο τα οποια φαινεται καθαρα πως εμπνευσθηκαν, αλλα και το οτι τα νεοκλασσικα αποτελουν απευθειας εξελιξη των πρωτοτυπων αρχαιων! Τα παραδειγματα ειναι απειρα....

Ο Συλλέκτης είπε...

Όταν ο Τόμας Μπρους, Λόρδος του Έλγιν, εμπνεύσθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα το θεάρεστο έργο της λεηλασίας των ελληνικών αρχαιοτήτων, δεν αποσκοπούσε αρχικά σε αυτό που συνηθίζουμε να αποκαλούμε αρχαιοκαπηλεία. Σκοπός του ήταν η συλλογή αρχιτεκτονικών μελών αντιπροσωπευτικών του κάθε ρυθμού και είδους κτηρίου, ώστε αυτά να χρησιμοποιηθούν ως πρότυπα για τους συμπατριώτες αρχιτέκτονες της εποχής του. Για αυτό αφαίρεσε ένα κίονα από το Ερεχθείον, ένα κιονόκρανο, ένα επιστύλιο και μέρος του αετώματος των Προπυλαίων, μία Καρυάτιδα κλπ.
Στη συνέχεια γλυκάθηκε και σκέφθηκε να αφαιρέσει ό,τι ήταν δυνατόν, μη αρκούμενος στη σχεδιαστική απεικόνιση των γλυπτών, τα οποία ήταν έρμαιο του κάθε αστοιχείωτου Οθωμανού και Ρωμιού ασβεστά ή σκοπευτή, καθώς και του κάθε Ευρωπαίου και Αμερικανού περιηγητή και συλλέκτη.
Οι ανασκαφές στην Ολυμπία από τη Γερμανική Αρχαιολογική Σχολή στα τέλη του 19ου αιώνα αποκάλυψαν αρχαιότητες, μεταξύ των οποίων και το ακροκέραμο με τη μορφή του Διός.
Είναι βέβαιο ότι οι αρχιτέκτονες θα έσπευσαν να αντιγράψουν και να βελτιώσουν τις μορφές των ευρημάτων των ανασκαφών στην αναγεννώμενη, μεταξύ των άλλων και αρχιτεκτονικά, Ελλάδα.
Οι πρώην Ρωμιοί και νυν Έλληνες θα υιοθέτησαν με ενθουσιασμό τις μορφές που τους συνέδεαν με το ένδοξο ιστορικό παρελθόν, και έτσι τα κτήρια των πόλεων της Ελλάδας γέμισαν με μορφές θεών και ηρώων της κλασσικής αρχαιότητας.
Η παρουσία της κόρης ως διακοσμητικού θέματος εμφανίζεται στην Πάτρα και κατ' επέκτασιν στις γύρω περιοχές της Αχαϊας, της Ηλείας, των Επτανήσων και της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας. Πιστεύω ότι αυτό οφείλεται στην παρουσία κάποιου Ιταλού νεοκλασσικιστή αρχιτέκτονα, ο οποίος είχε υπ'όψιν τα κατωιταλικά ακροκέραμα με τη μορφή της Μέδουσας - κόρης και τα ενέταξε στα σχέδια του πατρινού πελάτη του.