Πέμπτη, 29 Νοεμβρίου 2012

Ακροκέραμα με ονομασία προελεύσεως

Στο πεδίο τα αρχικά του κεραμοποιού Ι Κ και στην πλίνθο η περιοχή προελεύσεως: ΠΑΤΡΑΙ
Η Πάτρα μπορεί να υπερηφανεύεται για πολλά πράγματα: για τον πολιούχο Άγιο Ανδρέα, για το υπέροχο ηλιοβασίλεμα, για τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, για το Καρναβάλι, για τα κρασιά του Κλάους. Ακόμη κι αν δεν το έχει συνειδητοποιήσει ακόμη όμως, μπορεί να υπερηφανεύεται για την ομορφιά και την ποιότητα των ακροκεράμων που στέκουν ακόμη στις στέγες της ή που κοσμούν τα ράφια των συλλεκτών.

Τα γράμματα του πεδίου είναι τα ίδια με άλλη γραφή, αλλά λείπει το όνομα της Πάτρας.

Η αχαϊκή πρωτεύουσα, ευνοημένη μετά την Απελευθέρωση λόγω του λιμανιού και της εγγύτητας προς την Ευρώπη, στολίστηκε με κτήρια υψηλής τέχνης, που σχεδίασαν κυρίως Ιταλοί αρχιτέκτονες και ο μέγιστος όλων Ερνέστος Τσίλλερ. Οι κεραμοποιοί δημιούργησαν κεραμοπλαστικά κοσμήματα εξαιρετικής ομορφιάς και ποιότητας, με το χαρακτηριστικό κίτρινο πηλό και με πολύ συχνά με τις υπογραφές ΠΑΤΡΑΙ ή PATRAS.
Δυστυχώς ο αρχιτεκτονικός πλούτος του 19ου αιώνα έπεσε θύμα της αντιπαροχής και των σεισμών. Παρά τις τεράστιες αριθμητικώς και ποιοτικώς απώλειες, αρκετά σωζόμενα παλαιά κτήρια θυμίζουν τα περασμένα μεγαλεία. Τα πατρινά ακροκέραμα που δεν διατηρούνται στη φυσική τους θέση κατέχουν περίοπτη θέση στις συλλογές και η απόκτησή τους είναι άθλος και ανάμνηση της ποιότητας μιας εποχής που δυστυχώς πέρασε χωρίς ελπίδα επιστροφής.
   

Δεν υπάρχουν σχόλια: