Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2012

Το παλαιότερο καπάκι των αθηναϊκών δρόμων

ALB. NILLUS & F. GROS
INGENIEURS - CONSTRUCTEURS
PARIS 1871
1871: Ο Βασιλεύς Γεώργιος Α' διανύει τον όγδοο χρόνο του στο θρόνο της Ελλάδος. Έχουν ήδη γεννηθεί τα τρία από τα οκτώ παιδιά του.
Πρωθυπουργός της Ελλάδος είναι ο Αλέξανδρος Κουμουνδούρος. Από τον Οκτώβριο του ιδίου έτους τον διαδέχεται ο Θρασύβουλος Ζαΐμης.
Ο Βίλχελμ Α' της Πρωσίας στέφεται Αυτοκράτορας του Γερμανικού Ράιχ.
Ο Ντοστογιέφσκι γράφει τους «Δαιμονισμένους και ο Δαρβίνος την «Καταγωγή του Ανθρώπου».
Ιδρύεται το Ωδείο Αθηνών.
Γεννιούνται η πολωνικής καταγωγής Γερμανίδα επαναστάτρια Ρόζα Λούξεμπουργκ και ο Γάλλος συγγραφέας Μαρσέλ Προυστ.
Λήγει ο Γαλλο-Πρωσικός πόλεμος με την ήττα των Γάλλων στο Μετς. Η Γαλλία υποχρεώνεται να παραχωρήσει την Αλσατία και τη Λωρραίνη στη Γερμανία. Σε ανάμνηση του γεγονότος ο βαυαρικής καταγωγής Κάρολος Φιξ ανοίγει στις όχθες του Ιλισσού, στην περιοχή που είναι γνωστή ως «Παντρεμενάδικα», το εξοχικό κέντρο «Μετς», όπου πουλάει τη μπύρα του. Από αυτό το κέντρο η περιοχή μεταξύ του λόφου του Αρδηττού και της οδού Βουλιαγμένης, η Άγρα των αρχαίων Αθηνών, θα ονομαστεί Μετς.
Δήμαρχος Αθηναίων είναι από τον Απρίλιο του προηγούμενου χρόνου ο Παναγής Κυριακός.
Το αποχετευτικό δίκτυο της πρωτεύουσας βρίσκεται στα σπάργανα. Οι πρώτοι υπόνομοι ακολουθούσαν την οδό Άρεως ο ένας και τις οδούς Κολοκοτρώνη, Αιόλου και Ερμού ο άλλος, ο οποίος διανοίχθηκε μεταξύ των ετών 1838 - 1840. Η απόληξή τους ήταν ο Κεραμεικός. Τα επόμενα χρόνια συστηματική διάνοιξη υπονόμων ανέλαβε η γαλλική αποστολή δημοσίων έργων και η απόληξη του δικτύου μεταφέρθηκε στο ρέμα του Προφήτη Δανιήλ. Μέχρι το 1870 το δίκτυο καλύπτει τις οδούς Αδριανού, Σταδίου, Πειραιώς, Ζήνωνος, Δεληγιώργη και Δηλιγιάννη και τις παρόδους τους. Τα καπάκια των φρεατίων εισάγονται από τη Γαλλία.

2012: Στρίβοντας από την οδό Αθηνάς στην οδό Βύσσης, το δρόμο με τα πομολάδικα, το μάτι τραβά ένα γυαλιστερό από την τριβή τετράγωνο καπάκι με μαίανδρο στην περίμετρό του. Η επιγραφή είναι φθαρμένη, αλλά επαρκώς αναγνώσιμη. Μέχρι στιγμής, αυτό είναι το παλαιότερο εν χρήσει καπάκι των αθηναϊκών δρόμων.
Η έρευνα όμως δεν σταματά εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: