Ο φίλος Μάριος μου έγραψε σε σχόλιο προηγούμενης αναρτήσεως για την «Παξού», το «ορφανό» και την «καλόγρια», ονομασίες που έδωσε με τη συλλεκτική του παρέα σε συγκεκριμένα ακροκέραμα. Θα του αφιερώσω μία φωτογραφία της «κόρης του Πύργου», ενός από τα πιο ωραία ακροκέραμα, που μου το καθιστά πιο συμπαθές και επιθυμητό η καταγωγή μου από την ταλαιπωρημένη πρωτεύουσα της Ηλείας.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μία καλόγρια μετρίου μάλιστα μεγέθους, στην οποίαν ο πελάτης ή ο παραγγελιοδότης είχε την έμπνευση να προσθέσει μία γυναικεία μορφή. Αυτό το στοιχείο, σύνηθες κατά τα άλλα στη δυτική Ελλάδα, έκανε το συγκεκριμένο ακροκέραμο ξεχωριστό τόσο για την οικία στην οποία τοποθετήθηκε, ως δείγμα της καλαισθησίας του αστού ιδιοκτήτη του, όσο και για τους μεταγενέστερους συλλέκτες που το ενέταξαν στη συλλογή τους.
Αξιοπρόσεκτη είναι και η γωνία της κόρης του Πύργου. Για τη δημιουργία της δεν χρησιμοποιήθηκε όπως θα αναμενόταν μήτρα καλόγριας, αλλά η μήτρα του ανθεμίου που στο κέντρο του, μεταξύ των ελίκων, έχει ένα μικρό σχέδιο που μοιάζει με δεμάτι ξύλων ή σταχυών. Λόγω της χρήσεως διαφορετικού τύπου μήτρας η γωνία, αντίθετα από το μετωπιαίο, έχει στις πλευρές της άνθη με έξι πέταλα, όμοια με αυτά που είχε σχεδιάσει ο Ερνέστος Τσίλλερ. Ήταν άραγε το σχέδιο της κόρης του Πύργου έμπνευση του μεγάλου Σάξωνα αρχιτέκτονα, του οποίου έργα ευτύχησε να έχει και η πόλη του Πύργου;
9 σχόλια:
Η Κορη του Πυργου, ειναι οντως απο τα πιο ελκυστικα κομματια με γυναικειο προσωπειο. Αν υποθεσουμε οτι η "καλογρια" ειναι ενα ομορφο αρχαιοπρεπες ανθεμιο, η προσθηκη του προσωπου, το καθιστα ακομη πιο "σεβασμιο" και υπογραμμιζει την συνεχιση της πολιτιστικης κληρονομιας απο τους αρχαιους, στους συχρονους κατοικους της περιοχης, στα τελη του 19ου και τις αρχες του 20ου αιωνος.Πιστευω, πως αυτο συμβαινει με ολα τα ακροκεραμα που διεθεταν προσωπειο. Εξαλλου, τα περιφερειακα εργαστηρια κεραμοπλαστικης, διεθεταν ξεχωριστη κι ανεπτυγμενη αισθητικη, πραγμα που συνεβαλλε στο να δημιουργηθουν εξαιρετικης ποιοτητας κομματια, απο αισθητικη και καλλιτεχνικη αποψη!
Η Κόρη του Πύργου είναι όμορφη όπως και οι πραγματικές Πυργιώτισσες. Για τη συνέχιση της πολιτιστικής κληρονομιάς από τους αρχαίους στη συγκεκριμένη περιοχή ωστόσο, να μου επιτρέψεις μερικές επιφυλάξεις, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων κατάγονται από την Αρκαδία και τα Επτάνησα. Οι επιδημίες και η Τουρκοκρατία έβαλαν το χεράκι τους και η περιοχή ερημώθηκε σχεδόν ολοσχερώς πολλές φορές στο παρελθόν.
Το αρχικο σχολιο, μου αρεσε... Χαχαχα! Σιγουρα, για την καταγωγη των συγχρονων Πυργιωτων, ξερεις καλυτερα! Αλλα οι οπτικες επαφες και η καλαισθησια των ανθρωπων της εποχης, δεν συνετελεσαν καθολου?
Τι να σου πω. Πριν πάρει τα πρωτεία της περιοχής από τη Γαστούνη, ο Πύργος ήταν ένα μίζερο χωριό.
Όλα οφείλονται στα κέρδη από τη σταφιδοκαλλιέργεια, στην παιδεία ορισμένων και στην ικανότητα των αρχιτεκτόνων.
Θα συμφωνησω!!!
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων όπως σου προείπα το ¨ορφανό¨ και η ¨παξού¨ δεν είναι δικές μου ονομασίες , είναι της Πατρινής παρέας .
Όσο για την κόρη του Πύργου( καλογριά με πρόσωπο ) είναι φανταστικό κομμάτι και δεν πρέπει να είναι παραγγελία για συγκεκριμένο σπίτι γιατί την θυμάμαι τουλάχιστον σε τέσσερα διαφορετικά σπίτια αλλά όλα στον Πύργο(ας μας ενημερώσουν οι Πατρινοί εάν ξέρουν κάτι άλλο ).
Με το γυναικείο πρόσωπο έχουν εμμονή σ’αυτές τις περιοχές και δεν νομίζω ότι είναι έμπνευση του πελάτη αλλά του κεραμοπλάστη.
Η γωνιά είναι λιγότερο σπάνια και την συναντάμε σε αρκετά μέρη , ιδίως της Πελοποννήσου , με μικρές παραλλαγές , γράμματα κ.λ.π.
Το ότι η γωνιά και το μετωπικό δεν έχουν το ίδιο θέμα είναι συνηθισμένο .
Σε αντίθετη περίπτωση μιλάμε για ζευγάρια(γωνιά και μετωπικό με το ίδιο θέμα) που η απόκτησή τους αποτελεί και την δυσκολία για κάθε συλλέκτη.
Μρ
Κανείς δεν παρεξηγείται στο ιστολόγιο των ακροκεράμων Μάριε. Αντιθέτως, απολαμβάνουμε τις πληροφορίες που μας παρέχουν οι παλαιοί και έμπειροι συλλέκτες.
Έκανες σημαντική αποκάλυψη, σωστό λαβράκι: εάν δεν υπήρξε σε μόνο ένα σπίτι, αυτό που φωτογράφησα, αυξάνονται, έστω και λίγο, οι πιθανότητες ευρέσεώς του.
Πού θα μου πάει, αργά η γρήγορα θα προσθέσω και την πυργία καλόγρια στο μοναστήρι μου.
Κάτι ακόμα για την γωνιά της κόρης του Πύργου. Το βασικό σχέδιο είναι χωρίς πρόσωπο και όπως παρατήρησες στο κέντρο έχει ένα σχέδιο που μοιάζει με δεμάτι (οι Πατρινοί αυτό το σχέδιο , γωνιά και μετωπικό, το λένε θημωνιά)
Έχοντας λοιπόν ο κεραμοπλάστης την μήτρα της γωνιακής θημωνιάς είχε σαν εναλλακτική λύση να προσθέσει ένα κεφαλάκι ,μετά το ξεκαλούπωμα ,ώστε να ταιριάζει η γωνιά με τα μετωπικά της κεραμοσκεπής.
Το κεφαλάκι αυτό δεν το κολλούσε πάντοτε στο ίδιο ύψος με αποτέλεσμα άλλα κομμάτια να το έχουν κοντά στην θημωνιά και άλλα ψηλά στο μεσαίο φύλλο .
Τα σύνηθες είναι οι μήτρες να έχουν εξ αρχής αυτό το κεφαλάκι και αυτό φαίνεται από την μικρή κοιλότητα στο εσωτερικό του ακροκεράμου και στο σημείο του προσώπου ,όπου τα δάχτυλα του μάστορα πατούσαν τον πηλό για να καλύψει όλα τα κενά.
Το πρόσωπο αυτό το συναντάμε στις γωνιακές θημωνιές και όχι στις μετωπικές .
Όσο για την Πυργία καλογριά σου εύχομαι να την αποκτήσεις το συντομότερο αν και είναι πολύ δύσκολο κομμάτι εκτός αν έχεις και συ το κοκαλάκι της νυχτερίδας σαν μερικούς……
Μρ.
Ευχαριστώ ειλικρινά για την ευχή και θέλω πολύ να πραγματοποιηθεί. Θα το μάθετε όλοι από τη μεγαλοπρεπή ανάρτηση που θα κάνω.
Ωστόσο το κοκκαλάκι της νυχτερίδας, ξέρω από το χωριό μου, αν δεν το έχεις, ψάχνεις και το βρίσκεις. Αυτό σκοπεύω να κάνω. :-)
Δημοσίευση σχολίου