Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2013

Πανεπιστημίου 68 και πλατεία Ομονοίας: ξενοδοχείο Excelsior

Ερμαϊκή στήλη με γιρλάντες στον πεσσό και προτομή Καρυάτιδας: κεραμοπλαστικό διακοσμητικό στοιχείο χαρακτηριστικό της τέχνης του Ερνέστου Τσίλλερ

Επίκρανο κορινθιακού ρυθμού στη στέψη της ψευδοπαραστάδας, δίπλα από την Καρυάτιδα, στον τρίτο όροφο

Αντι ακροκεράμων στη στέψη βρίσκουμε αττικόν, στηθαίο με μοναδικό διάκοσμο μικρά αετώματα

Γιρλάντα στο επιστύλιο τυφλού παραθύρου

Ο διάκοσμος των χυτοσιδηρών κιγκλιδωμάτων αποτελείται από κύκνους σε αποκλίνουσα διάταξη

Κορινθιακό κιονόκρανο του δευτέρου ορόφου, στο οποίο εμπλέκονται με ιδιαίτερο τρόπο τα πτερά και το κηρύκειον του Ερμή

Ιωνικό κιονόκρανο του πρώτου ορόφου με πλούσιο διάκοσμο

Δωρικό κιονόκρανο στο ισόγειο

Μαρμάρινο υπέρθυρο της εισόδου επί της οδού Πανεπιστημίου. Στην κλείδα δεσπόζει ο θεός Ερμής

Μαρμάρινα φουρούσια διακοσμημένα με γιρλάντες επί της Πανεπιστημίου

Ο φυτικός διάκοσμος των φουρουσιών που βλέπουν προς την Ομόνοια

Τα τυφλά παράθυρα τονίζονται με κεραμιδί χρώμα

Ο εξώστης του τρίτου ορόφου επί της Πανεπιστημίου, με τις Καρυάτιδες και τα κορινθιακά επίκρανα. Μεταξύ τους χυτοσιδηρό κιγκλίδωμα με αποκλίνοντες κύκνους
 
Ο εξώστης του δευτέρου ορόφου με τους κορινθιακούς κίονες και τις μαρμάρινες μπαλούστρες


Οι ιωνικοί κίονες του εξώστη του πρώτου ορόφου και το μαρμάρινο κιγκλίδωμα

Η κεντρική είσοδος του κτηρίου. Τι και τι δεν θα έχει δει ο Ερμής!

Το κεντρικό τμήμα της όψεως επί της οδού Πανεπιστημίου

Οι όψεις των οδών Πανεπιστημίου και Πατησίων. Η ενοχλητική σκιά οφείλεται στο απέναντι πολυώροφο τσιμεντένιο μεγαθήριο. Όσο για τα σύρματα του τρόλλευ, τι να πει κανείς...
Ο ένοχος της σκιάς. Σε πρώτο πλάνο το γλυπτό του Γιώργου Ζογγολόπουλου «Πεντάκυκλο» που πρόκειται να απομακρυνθεί, επειδή δεν αναδεικνύεται επαρκώς στο αστικό περιβάλλον της πλατείας Ομονοίας. Η τελευταία ανάπλαση της πλατείας θα έπρεπε να έχει στείλει πολλούς στη φυλακή


Φωτογραφία του Φρεντ Μπουασονά από τις αρχές του εικοστού αιώνα. Αριστερά το ξενοδοχείο Εξέλσιορ και δεξιά το Πλάζα. Στη μέση η τετράτροχη άμαξα, το ταξί εκείνης της όμορφης εποχής. Εκπληκτική και η βάση του φανοστάτη που κρύβει τον αμαξά. Αριστερά το δίτροχο μεταλλικό καρότσι του οδοκαθαριστή. Φωτογραφικό αρχείο ΕΡΤ

Η πλατεία Ομονοίας όταν ήταν το αγαπημένο στέκι των Αθηναίων αστών και η πρώτη εικόνα της Αθήνας για τους επαρχιώτες εσωτερικούς μετανάστες. Αριστερά μεγαλοπρεπές το ξενοδοχείο Εξέλσιορ και απέναντί του το ξενοδοχείο Πλάζα, σε κλασσικό σχέδιο του Τσίλλερ. Ανάμεσά τους η Πανεπιστημίου
Στη λατινική γλώσσα Εxcelsior σημαίνει «υψηλότερο, υπέρτερο». Πράγματι όταν χτίστηκε στις αρχές του εικοστού αιώνα, το εν λόγω ξενοδοχείο ήταν ένα από τα υπέρτερα της ελληνικής πρωτεύουσας. Το πρώτο του όνομα ωστόσο ήταν «Βικτώρια». Με το όνομα «Εξέλσιορ» έγινε γνωστό από το 1929 και μετά. Όπως και σήμερα, τα ελληνικά ξενοδοχεία έπαιρναν το όνομά τους από τους κολοσσούς των ευρωπαϊκών τουριστικών προορισμών. Στο σχεδιασμό του, όπως και στα περισσότερα κτήρια της πλατείας Ομονοίας, έδειξε την τεχνική του δεινότητα ο Ερνέστος Τσίλλερ.
Μετά τον πόλεμο άρχισε σταδιακά να χάνει την αίγλη του και να πέφτει σε παρακμή, μέχρι το οριστικό κλείσιμό του τη δεκαετία του 1950. Τελικά πέρασε στην ιδιοκτησία της Εθνικής Τράπεζας, οι όψεις του χαρακτηρίστηκαν διατηρητέες και ανακαινίστηκε για να χρησιμοποιηθεί από την τράπεζα. Το εσωτερικό του χάθηκε, καθώς έγινε ολική ανακατασκευή. Σήμερα είναι ένα από τα ωραιότερα κτήρια της πλατείας Ομονοίας και θεωρείται ένα από τα ακριβότερα προς πώληση κρατικά ακίνητα.

Περισσότερες πληροφορίες στην Αρχαιολογία της Πόλεως των Αθηνών

Δεν υπάρχουν σχόλια: