Κυριακή 15 Ιουνίου 2014

Ο ερειπωμένος ναός των Εισοδίων της Θεοτόκου, τό όνειδος της πόλεως του Αιγίου και της Μητροπόλεως Καλαβρύτων και Αιγιαλείας

Τα συνεχόμενα μικρού μεγέθους ακροκέραμα του ναού είναι σε τυπικό σχέδιο που ο Ερνέστος Τσίλλερ χρησιμοποίησε στα εκκλησιαστικά έργα του

Ακροκέραμα της κόγχης του ιερού, θαμμένα κάτω από σκληρό τσιμέντο. Η επιβίωσή τους σε μία μελλοντική αναστήλωση είναι αδύνατη

Υδρορρόη με σχήμα λεοντοκεφαλής, φυλακισμένη ανάμεσα στις σκαλωσιές

Υδρορρόες με σχήμα λεοντοκεφαλής εναλλάσσονται με σταυρούς στην ανώτερη ζώνη του γείσου. Όμοιους σταυρούς έχει και ο Άγιος Γεώργιος του Ορφανοτροφείου Χατζηκώστα στην Αθήνα

Ο κεραμοπλαστικός διάκοσμος της βάσεως του κουβουκλίου του κωδωνοστασίου



Η διάταξη των κεραμοπλαστικών στοιχείων στα γείσα των κωδωνοστασίων είναι τέτοια, ώστε κάτω από κάθε σταυρό να βρίσκεται μία λεοντοκεφαλή

Κεραμοπλαστικός διάκοσμος του γείσου των κωδωνοστασίων, όπου κυριαρχούν οι λεοντοκεφαλές. Στην ανώτερη ζώνη μεγάλοι πήλινοι σταυροί εναλλάσσονται με ζεύγη ακροκεράμων  

Κωδωνοστάσιο εν μέσω πυργίσκων

Κεραμοπλαστική απόληξη του πυργίσκου του κωδωνοστασίου

Το κωδωνοστάσιο με τους πυργίσκους

Οι επάλληλες ζώνες του κεραμοπλαστικού διακόσμου των αετωμάτων, με παρουσία αμπέλου

Η κορυφή του βορείου αετώματος, με τον κεραμοπλαστικό διάκοσμο κατεστραμμένο

Ο κεραμοπλαστικός διάκοσμος του αετώματος της προσόψεως: ο πήλινος σταυρός του Τσίλλερ έχει αντικατασταθεί από σιδερένιο σταυρό με λάμπες και οι δράκοντες έχουν σπάσει

Ο κεραμοπλαστικός διάκοσμος του νοτίου αετώματος, όπου το σύμπλεγμα του σταυρού εν μέσω δρακόντων διατηρείται ακέραιο. Το πάκτωμα όμως των κεραμοπλαστικών στοιχείων με τσιμέντο σε μία μελλοντική αναστήλωση θα οδηγήσει στην καταστροφή τους

Ο τρούλος και ο κεραμοπλαστικός διάκοσμος του αετώματος από τα νότια

Όψη του ναού από τα βορειοδυτικά

Η πρόσοψη του ναού από τα δυτικά

Φωτογραφία του 1950 με το ναό ακέραιο, αλλά με ήδη εμφανή σημάδια φθοράς. Διακρίνεται στο άνω μέρος του τυμπάνου του τρούλου ζώνη με ζωγραφικό διάκοσμο, από τον οποίον ξεχωρίζουν σταυροί εντός μεταλλίων


Συμπληρώνονται σήμερα δεκαεννέα χρόνια από τον καταστρεπτικό σεισμό που έπληξε το Αίγιον το 1995. Η πόλη, εκτός από τα ανθρώπινα θύματα, έχασε τότε μεγάλο μέρος του νεοκλασσικού χαρακτήρα της. Από τα σημαντικότερα θύματα του Εγκέλαδου υπήρξε ο ναός των Εισοδίων της Θεοτόκου, έργο του μεγάλου Βαυαρού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ. Δυστυχώς από τότε ο ναός, πέρα από τη στοιχειώδη υποστήλωσή του με ικριώματα, δεν έχει δεχθεί την παραμικρή φροντίδα. Η εγκατάλειψή του και η αδιαφορία των τοπικών αρχών και κυρίως της Μητροπόλεως Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, αλλά και του Υπουργείου Πολιτισμού, αποτελεί όνειδος. Ας ελπίσουμε ότι πριν συμπληρωθεί εικοσαετία από τη θλιβερή ημέρα της ιστορίας της πόλεως, θα αρχίσει να κινείται κάτι.

Σχετικά με το ναό διαβάστε στο ιστολόγιο Ο Ιερός Ναός των Εισοδίων στο Αίγιο.
Δείτε εδώ την ομοιότητα του ναού του Αιγίου με το ναό του Προτεσταντικού νεκροταφείου της Βιέννης, έργο του δασκάλου του Τσίλλερ, Δανού αρχιτέκτονα Θεοφίλου Χάνσεν, που χτίστηκε γύρω στο 1858 - 1860. Οι Βιεννέζοι καμαρώνουν για το ναό τους, που όπως λένε θυμίζει βυζαντινή εκκλησία. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου