Τρίτη 8 Μαΐου 2012

Κυρρήστου 8 Αέρηδες: το φωτογενές οθωνικό σπίτι του 1843

Τη χρονιά ανεγέρσεως της οικίας της οδού Κυρρήστου πέθανε ο Κολοκοτρώνης και έγινε η επανάσταση που μετέτρεψε το πολίτευμα στην Ελλάδας από απόλυτη μοναρχία σε βασιλευομένη δημοκρατία

Οι Αέρηδες φαίνεται ότι την εποχή εκείνη βρίσκονταν σε έντονη οικοδομική δραστηριότητα. Βρισκόμαστε στην πρώιμη φάση του νεοκλασσικισμού, όπου οι παραδοσιακές μορφές - οι σιδερένιες μαργαρίτες - ενσωματώνονται στις νεοκλασσικές στριφτές σιδεριές. Η πλάκα με τα αρχικά του ιδιοκτήτη και τη χρονολογία ανεγέρσεως δείχνει την αισιοδοξία της εποχής και την αυτοπεποίθηση της μεσοαστικής τάξεως της νέας αναδυόμενης ευρωπαϊκής πρωτεύουσας με την πανάρχαια και ένδοξη ιστορία

Στοιχείο που διαφοροποιεί την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της προεπαναστατικής κωμοπόλεως του καζά του Ευρίπου από την πρωτεύουσα του Βασιλείου της Ελλάδος είναι το μαρμάρινο μπαλκόνι με τα νεοκλασσικά φουρούσια. Οι γυναίκες, που προηγουμένως κρύβονταν πίσω από σαχνισιά και σιδερόφραχτα παράθυρα, τώρα βγαίνουν στο μπαλκόνι δήθεν για να ποτίσουν, στην πραγματικότητα όμως για να δουν και να τις δουν

Η μαρμάρινη πλάκα του μπαλκονιού ακόμη δεν έχει αναπτύξει ακόμη τον πλούσιο ανάγλυφο διάκοσμο στην κάτω επιφάνειά της

Τα φουρούσια αντιθέτως έχουν ήδη λάβει την οριστική τους μορφή με τους έλικες και τα κοσμήματα του πεδίου. Τα κάγκελα είναι σφυρήλατα «γύφτικα», χωρίς ακόμη να υπάρχουν χυτά διακοσμητικά στοιχεία

Απλή στη μορφή και την τεχνοτροπία της και η σιδεριά του φεγγίτη της εισόδου

Η στέγη απολήγει σε ξύλινη προεξοχή με μεγάλο πλάτος.  Η χρήση των ακροκεράμων και των άλλων αναγλύφων στοιχείων της προσόψεως δεν έχει περάσει ακόμη σε ευρεία λαϊκή χρήση. Το σπίτι έχει ενσωματώσει στη λαϊκή αθηναϊκή αρχιτεκτονική τη συμμετρία και τις αναλογίες του νεοκλασσικισμού, παραμένει όμως ακόμη φειδωλό στην ενσωμάτωση του πλούσιου κεραμοπλαστικού διακόσμου. Άλλο χαρακτηριστικό του πρώιμου χαρακτήρα της οικίας είναι η τοποθέτηση εσωτερικά των παντζουριών και εξωτερικά των τζαμιών, διάταξη που σύντομα αντιστράφηκε οριστικά

Έχουμε δει τη συγκεκριμένη οικία σε τουλάχιστον δύο τηλεοπτικές διαφημίσεις. Η φωτογένειά της οφείλεται στην πολύ καλή ανακαίνιση και το ενδιαφέρον χρώμα του τοίχου, αλλά και στο απέναντι άνοιγμα, μετά την κατεδάφιση της υφισταμένης οικίας, που την κάνει ορατή από την οδό Λυσίου και από ένα επίπεδο κοντινό στον πρώτο όροφο. Η απομάκρυνση των αυτοκινήτων από το χώρο σταθμεύσεως και η απόσταση κάνει τη γωνία λήψεως εξαιρετική
Παλαιά φωτογραφία πριν την ανακαίνιση, όταν το σπίτι ήταν ερείπιο. Για τα περισσότερα αθηναϊκά σπίτια που είχαν φθάσει σε αυτό το σημείο παρακμής το επόμενο βήμα ήταν η μπουλντόζα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου